دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۵۶ بعد از ظهر
تیتر خبرها

دستورالعمل و ضوابط اجرایی تصویب نامه شماره ۴۳۵۳/ت۵۵۳۰۰هـ مورخ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ در خصوص ساماندهی و مدیریت بازار ارز مصوب ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ هیات وزیران

در اجرای بندهای (۵)، (۶) و (۷) تصویب نامه شماره ۴۳۵۳ /ت۵۵۳۰۰هـ مورخ ۲۲ /۱ /۱۳۹۷ دستورالعمل و ضوابط اجرایی بندهای یاد شده به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل ابلاغ می‌شود:

۱ – به منظور ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، صادرکنندگان کالا مکلفند ظرف دو ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرکی (۹۵ %) ارز حاصل از صادرات خود را (بر اساس ارزش FOB یا FCA یا EXW کالا) به یکی از شکل های زیر یا ترکیبی از آنها استفاده نمایند. (۵ %) باقی مانده به منظور تأمین هزینه هایی از قبیل بازاریابی، تبلیغات، دفاتر خارج از کشور در اختیار صادرکننده خواهد بود:
الف – واردات در مقابل صادرات
ب – پرداخت بدهی ارزی خود
پ – فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز
ت – سپرده گذاری ارزی نزد بانک‌ها 

تبصره ۱ – مصادیق بازگشت ارز حاصل از صادرات بیش از دو ماه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین خواهد شد. دستورالعمل اجرایی این تبصره توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه خواهد شد. {۱}

تبصره ۲ – وجوه سپرده گذاری شده در هر زمان صرفاً می تواند به مصرف جزء های (الف)، (ب) و (پ) برسد.

تبصره ۳ – فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز توسط صادرکنندگان کالا باید از زمان راه اندازی سامانه “نظام یکپارچه مدیریت ارز (نیما)” از طریق سامانه مزبور صورت گیرد.

۲ – شرکت های دولتی و شرکت های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت های تحت مدیریت دولت و صادرکنندگان عمده مجاز به واگذاری پروانه صادراتی خود به سایر واردکنندگان نیستند. واردات این صادرکنندگان از محل ارز حاصل از صادرات، منحصر به تأمین نیازهای خود بود.

تبصره- فهرست صادرکنندگان عمده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به نحوی که با احتساب شرکت های دولتی و شرکت های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی حداقل (۸۰ %) صادرات کشور را شامل شود در مقاطع سه ماهه اعلام می شود.

۳ – کلیه صادرکنندگان موظفند اطلاعات مربوط به عملکرد بندهای فوق را در سامانه مدیریت ارز حاصل از صادرات (سماصا) ثبت نمایند.

۴ – عدم برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور طبق این دستورالعمل توسط صادرکننده ظرف مهلت تعیین شده، تخلف محسوب شده و طبق مقررات رفتار خواهد شد.

۵ – اعمال معافیت مالیاتی صادرکنندگان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر مشوق های صادراتی منوط به رعایت مفاد این دستورالعمل است.

۶ – کمیته قیمت گذاری کالاهای صادراتی در گمرکات جمهوری اسلامی ایران مکلف است در مقاطع دو ماهه قیمت کالاهای صادراتی را به روز نماید.

۷ – صادرکنندگانی که مقصد نهایی کالای آنها کشورهای عراق و افغانستان می باشد و مبادلات کالایی در بازارچه های مرزی تا اطلاع ثانوی الزامی به اجرای جزء (پ) بند (۱) ندارند.

۸ – آن دسته از صادراتی که در چهارچوب قراردادهای پیمان های پولی سیستم بانکی به پول ملی تسویه می شوند، مشمول این دستورالعمل نمی باشند.

۹ – بانک ها و صرافی‌ها موظفند ارزهای خریداری شده را در چهارچوب مقررات ارزی به فروش رسانند.

۱۰ – بانک‌ها می‌توانند مازاد ارز خریداری شده از صادرکنندگان را به بانک مرکزی به فروش رسانند.

۱۱ – گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل اطلاعات پروانه‌های صادراتی را به محض صدور به صورت سیستمی به بانک مرکزی ارسال نماید.

۱۲ – انجام هرگونه تغییرات در مفاد این دستورالعمل و ضوابط اجرایی به کارگروه موضوع ماده (۱۴) تصویب نامه صدرالذکر واگذار می گردد.

{۱} (اصلاحی ۰۵ˏ۰۴ˏ۱۳۹۷)

درباره ی عمران بندپی

سوابق تحصیلی : کارشناسی شیمی کاربردی - کارشناسی ارشد شیمی محیط زیست - دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل

مطلب پیشنهادی

‌قانون تمرکز امور صنعت و معدن و تشکیل وزارت صنایع و معادن

‌ماده ۱ – در راستای اصلاح و بهسازی تشکیلات دولت و به منظور فراهم آوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *