دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۲۵ بعد از ظهر
تیتر خبرها

تصویب نامه ۶۳۷۹۳/ت۵۵۶۳۳هـ مورخ ۱۶-۰۵-۱۳۹۷ در خصوص اقدام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تأمین ارز کالاهای فهرست گروه یک (شامل کالاهای اساسی، ضروری، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی)

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۵/۱۴ به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمـهوری اسلامی ایران، تبصره (۳) ماده (۷) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب ۱۳۹۲ـ و مصوبه جلسه ۱۳۹۷/۵/۱۳ شورایعالی هماهنگی اقتصادی و به منظور ساماندهی و مدیریت بازار ارز تصویب کرد:

۱ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است نسبت به تأمین ارز کالاهای فهرست گروه یک (شامل کالاهای اساسی، ضروری، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی) اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به نرخ رسمی ارز اقدام نماید.

تبصره۱ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری وزارتخانه‌های جـهاد کشاورزی و بهداشت، درمـان و آمـوزش پزشـکی نسـبت به بازنگـری و به‌روزرسانی فهرست کالاهای مذکور و اعلام آن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.

تبصره۲ـ وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند کنترل و نظارت لازم را به منظور حصول اطمینان از توزیع کالاهای اساسی، ضروری، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی وارد شده براساس فهرست پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، بر مبنای نرخ رسمی از زمان ورود کالا تا عرضه آن در شبکه خرده­ فروشی (مراحل تأمین، پخش، توزیع و رسیدن به دست مصرف­ کننده) به عمل آورند.
 
تبصره ۳ – در ارتباط با اعتبارات اسنادی مدت ‌دار (یوزانس)، بازتأمین (ریفاینانس) و بروات اسنادی مدت‌‌دار که اسناد حمل آنها قبل از تاریخ ۳۱ /۱ /۱۳۹۷ معامله و ظهرنویسی شده و کالای مربوط قبل از تاریخ مذکور ترخیص گردیده و پروانه گمرکی مطابق با ثبت سفارش و اسناد حمل مربوط ارایه گردیده باشد و همچنین ماشین‌آلاتی که قبل از تاریخ ۱۶ /۵ /۱۳۹۷ ترخیص گردیده و پروانه گمرکی مطابق با ثبت سفارش و اسناد حمل مربوط ارایه گردیده باشد، در صورتی که سررسید پرداخت آنها از تاریخ ۱۶ /۵ /۱۳۹۷ به بعد باشد، تأمین ارز به میزان کالای ترخیص شده حسب پروانه گمرکی مربوط به نرخ رسمی و از محل ارزهای در دسترس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منوط به تأیید دستگاه اجرایی ذی‌ ربط خواهد بود. مواردی که در زمان گشایش مقرر بوده ارز مربوط از سوی واردکننده (ارز متقاضی و ارز اشخاص) تأمین گردد و نیز مواردی که کالا ترخیص و تسویه حساب با بانک عامل انجام پذیرفته است، مشمول استفاده از این مصوبه نمی‌گردند. {۱}
تامین ارز ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولیدی صرفا برای استفاده در خط تولیدی و غیر قابل عرضه بصورت تجاری بشرح جدول پیوست که تایید شده به مهر هیئت دولت است، و اعتبار اسنادی آنها تا تاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۱۶ گشایش یافته و دارای قبض انبار صادره تا پایان سال ۱۳۹۷می‌باشند، تا سقف معادل دویست و پنجاه میلیون (۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰) دلار {۱}، به نرخ رسمی و از محل ارزهای در دسترس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، منوط به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه اجرایی ذیربط خواهد بود. {۵}

۲ـ تأمین ارز برای واردات سایر کالاها غیر از کالاهای موضوع بند (۱) این تصویب­نامه، در بازار دوم ارز و از محل ارز حاصل از صادرات کلیه کالاهای غیرنفتی به ویژه فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، پتروشیمی، سنگ‌­آهن، محصولات فولادی و فلزات رنگی و خدمات انجام می­‌گیرد‌. معاملات در این بازار از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (سامانه معاملات ارزی) صورت می‌گیرد. نرخ ارز در این بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین گردیده و به نحو مناسب، به عنوان نرخ آزاد ارز اطلاع‌رسانی می‌شود.

۳ـ کلیه صادرکنندگان مکلفند ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند و باید برای این موضوع براساس دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعهد بسپارند.

تبصره ـ صادرکنندگان عمده شامل صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، محصولات فولادی و فلزات رنگی که از تاریخ ۱۳۹۷/۱/۲۲ تاکنون نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام نکرده­‌اند، علاوه بر فروش ارز در بازار دوم متعهد به پرداخت مابه‌التفاوت ریالی حاصل از تفاوت ارزش صادرات مربوط بر مبنای نرخ بازار رسمی و نرخ بازار در روز تسویه خواهند بود. کارگروهی متشکل از وزارتخانه­‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میزان تعهدات را مشخص می‌­نمایند. این تعهدات باید ظرف سه ماه به خزانه واریز شود.

۴ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است نسبت به دریافت سپرده ارزی (به صورت اسکناس) از اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق بانک‌های عامل اقدام نماید و حسب تشخیص خود نسبت به تعیین نرخ سود و پرداخت سود متعلقه به سپرده‌های مزبور به صورت ارزی و همچنین کارمزد به بانک‌های عامل عمل نماید.

۵ – در مواردی که تأمین ارز بابت گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی و حواله ارزی پیش از تاریخ ۱۶ /۵ /۱۳۹۷ از طریق بانک یا سامانه نیما پذیرفته شده ولیکن کالای مربوط ترخیص نگردیده است (به جز کالاهای موضوع بند (۱) تصویب نامه فوق الذکر) بانک عامل موظف است با اخذ تعهدنامه از واردکننده مبنی بر پذیرش پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز زمان تأمین تا ارز بازار (بازار ثانویه) زمان ترخیص کالا، معادل بیست و هشت هزار (۰۰۰ /۲۸) ریال به ازای هر دلار (و متناسب نسبت به دیگر ارزها) نسبت به صدور اعلامیه تأمین ارز به عنوان گمرک جمهوری اسلامی ایران (مجوز ترخیص کالا) اقدام نماید. رفع تعهد ارزی برای این گروه واردکنندگان موکول به ارایه پروانه گمرکی و همچنین پرداخت مابه التفاوت مذکور به بانک عامل (و واریز به حساب خزانه داری کل کشور) و حداکثر تا شش ماه از تاریخ ترخیص می باشد.
در مواردی که متقاضی از پرداخت مابه التفاوت مزبور اجتناب نماید، بانک عامل باید ضمن معرفی واردکننده به سازمان تعزیرات حکومتی، مراتب را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منعکس نموده تا از تخصیص و تأمین ارز برای موارد آتی جلوگیری شود.
 
در مواردی که کالا در هنگام ثبت سفارش و تأمین ارز در گروه (۱) قرار داشته و هنگام تأدیه معادل ریالی در گروه (۲) قرار گرفته باشد مابه‌ التفاوت موضوع این بند بر اساس قیمت تعیین شده کارگروه تنظیم بازار، برای عرضه کالا به صورت عمده محاسبه و به حساب خزانه ‌داری کل کشور واریز خواهد شد. سایر ترتیبات تابع این بند خواهد بود. {۳}

تبصره – موارد ذیل از شمول پرداخت مابه التفاوت معاف است:
۱ – ماشین‌ آلات، تجهیزات، قطعات یدکی خط تولید و مواد شیمیایی و مصرفی خط تولید و طرح‌‌های مرتبط با هر یک از دستگاه‌ های اجرایی با تشخیص وزارتخانه ذی‌ربط.
۲ – مواد اولیه وارداتی، قطعات و ملزومات مورد نیاز که محصول نهایی آن با ارز رسمی قیمت‌ گذاری می‌‌شود با تشخیص وزارتخانه تولیدی ذی‌ ربط.
۳ – مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی و قطعات لوازم یدکی تجهیزات پزشکی و ملزومات پزشکی که مشمول قیمت‌گذاری با ارز رسمی است با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. {۲}
 

۶ ـ در ارتباط با حواله‌­های ارزی از تاریخ ابلاغ این تصویب­نامه، واردکنندگان مکلفند ظرف سه ماه نسبت به ارایه اسناد حمل به بانک عامل و متعاقب آن ظرف دو ماه نسبت به ترخیص کالا و ارایه پروانه گمرکی اقدام نمایند. {۴}

۷ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است روند ثبت سفارش برای واردات را بر مبنای سیاست کلان ارزی اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تقاضای بازار تنظیم و کنترل کند.

۸ ـ کلیه صرافی‌های مجاز می‌توانند در چهارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی، به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی، اقدام نمایند. فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز وفق مقررات ارزی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود، امکان‌پذیر است.

۹ـ ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مقررات مبارزه با پولشویی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است. واردات طلا به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

۱۰ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است به منظور مدیریت و تنظیم بازار نسبت به خرید و فروش ارز در بازار ارز اقدام نماید.

۱۱ـ بندهای (۴)، (۵)، (۶)، (۷)، (۱۳)، (۱۴) و (۱۵) تصویب‌نامه شماره ۴۳۵۳/ت۵۵۳۰۰هـ مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۲ و اصلاحات بعدی آنها کان لم یکن تلقی می‌گردد.
 
تبصره – مصوبات قبلی کارگروه موضوع ماده (۱۴) تصویب‌ نامه شماره ۴۳۵۳ /ت۵۵۳۰۰ مورخ ۲۲ /۱ /۱۳۹۷ و اصلاحات بعدی آن، با ابلاغ این تصویب‌ نامه همچنان به قوت خود باقی است. {۲}

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ اسحاق جهانگیری
 
 
 
* *
۱- در ردیف ۲۵ جدول فوق، عبارت “ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدکننده کالاهای اساس مثل” حذف می‌گردد.
۲- این اصلاحیه از تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ لازم‌الاجرا است بجز در مواردی که تا ابلاغ این تصویب‌نامه برای آنها ارز تامین شده است. (۱)
 
جدول پیوست تبصره ۳ بند ۱
 

ردیف

شماره تعرفه

عنوان کالا


۱


۷۳۰۹۰۰۰۰


مخزن، منبع (Tank)، بشکه و ظروف همانند برای هرگونه مواد (به استثنای گازهای فشرده یا مایع شده)، از چدن، آهن یا از فولاد، یا گنجایش بیش از ۳۰۰ لیتر، بدون دستگاه های مکانیکی یا حرارتی، حتی با پوشش داخلی یا پوشش عایق حرارت


۲


۸۴۰۲۱۹۰۰


— سایر دیگ های مولد بخار، همچنین دیگ های مختلط بخار (Hybrid)


۳


۸۴۰۵۱۰۰۰


– مولد گاز هوا یا مولد گاز آب، با یا بدون تصفیه کننده های آنها؛ مولد گاز استیلن و مولدهای گاز همانند، با فرآیند آبی، با یا بدون تصفیه کننده های آنها


۴


۸۴۰۵۹۰۰۰


– اجزاء و قطعات


۵


۸۴۰۶۱۰۰۰


– توربین ها برای به حرکت درآوردن وسایل نقلیه آبی


۶


۸۴۰۶۸۱۱۰


— توربین نیروگاه زمین گرمایی


۷


۸۴۰۶۸۱۹۰


— سایر


۸


۸۴۰۶۸۲۱۰


— توربین نیروگاه زمین گرمایی


۹


۸۴۰۶۸۲۹۰


— سایر


۱۰


۸۴۰۶۹۰۰۰


– اجزاء و قطعات


۱۱


۸۴۱۰۱۲۰۰


— با قدرت بیشتر از ۱۰۰۰ کیلووات و حداکثر ۱۰۰۰۰ کیلووات


۱۲


۸۴۱۰۱۳۰۰


— با قدرت بیش از ۱۰۰۰۰ کیلووات


۱۳


۸۴۱۰۹۰۰۰


– اجزاء و قطعات؛ همچنین تنظیم کننده ها


۱۴


۸۴۱۱۱۲۰۰


— با قدرت پرتاب بیشتر از ۲۵ کیلونیوتن (kN)


۱۵


۸۴۱۱۲۲۰۰


— با قدرت بیشتر از ۱۱۰۰ کیلووات


۱۶


۸۴۱۱۸۱۰۰


— با قدرت حداکثر از ۵۰۰۰ کیلووات


۱۷


۸۴۱۱۸۲۰۰


— با قدرت بیشتر از ۵۰۰۰ کیلووات


۱۸


۸۴۱۱۹۱۰۰


— توربوجت ها یا توربوپراپلرها


۱۹


۸۴۱۱۹۹۹۰


— سایر


۲۰


۸۴۱۲۱۰۰۰


– موتورهای واکنشی غیر از توربو – جت ها


۲۱


۸۴۱۲۲۱۰۰


— با حرکت خطی (سیلندرها)


۲۲


۸۴۱۲۲۹۰۰


— سایر


۲۳


۸۴۱۲۳۱۰۰


— با حرکت خطی (سیلندرها)


۲۴


۸۴۱۲۳۹۰۰


— سایر


۲۵


۸۴۱۲۸۰۰۰


— سایر


۲۶


۸۴۱۳۱۹۰۰


— سایر


۲۷


۸۴۱۳۳۰۱۰


— پمپ انژکتور موتورهای دیزلی و نیمه دیزلی


۲۸


۸۴۱۳۳۰۲۰


— پمپ سوخت خودروهای بنزینی انژکتوری


۲۹


۸۴۱۳۳۰۹۰


— سایر


۳۰


۸۴۱۳۵۰۱۰


— تلمبه های رفت و برگشتی از نوع پیستونی


۳۱


۸۴۱۳۵۰۲۰


— تلمبه های رفت و برگشتی از نوع دیافراگمی


۳۲


۸۴۱۳۵۰۹۰


— سایر


۳۳


۸۴۱۳۶۰۱۰


— تلمبه های چرخ دنده ای


۳۴


۸۴۱۳۶۰۲۰


— تلمبه های پره ای و پره پیستونی


۳۵


۸۴۱۳۶۰۳۰


— تلمبه های حلزونی


۳۶


۸۴۱۳۶۰۹۰


— سایر


۳۷


۸۴۱۳۷۰۹۰


— سایر


۳۸


۸۴۱۳۸۱۹۰


— سایر


۳۹


۸۴۱۳۸۲۰۰


— بالابرهای آبگون ها


۴۰


۸۴۱۳۹۱۰۰


— تلمبه ها


۴۱


۸۴۱۳۹۲۰۰


— بالابرهای آبگون ها


۴۲


۸۴۱۴۱۰۹۰


— سایر


۴۳


۸۴۱۴۴۰۱۰


— کمپرسورهای معدنی با هوادهی بالاتر از ۱۱۰۰ CFM


۴۴


۸۴۱۴۴۰۲۰


— کمپرسور تأمین هوای فشرده جهت راه اندازی موتور هواپیما starter Air jet


۴۵


۸۴۱۴۴۰۹۰


— سایر


۴۶


۸۴۱۴۸۰۱۰


واحدهای هواساز (Air End)


۴۷


۸۴۱۴۸۰۹۰


— سایر


۴۸


۸۴۱۴۹۰۲۰


— برای کمپرسورهای معدنی با هوادهی بالاتر از
۶۰۰ CFM ã


۴۹


۸۴۱۴۹۰۹۰


— سایر


۵۰


۸۴۱۷۱۰۰۰


– کوره ها و تنورها برای گداختن (Roasting)، ذوب کردن یا تحت سایر عملیات حرارتی قراردادن کلوخه های معدنی یا سولفورهای طبیعی آهن و مس (Pyrites) یا فلزات


۵۱


۸۴۱۷۸۰۰۰


– سایر


۵۲


۸۴۱۷۹۰۰۰


– اجزاء و قطعات


۵۳


۸۴۱۹۳۹۰۰


— سایر


۵۴


۸۴۱۹۴۰۹۰


— سایر


۵۵


۸۴۱۹۵۰۹۰


— سایر


۵۶


۸۴۱۹۶۰۰۰


— ماشین آلات و دستگاه ها برای مایع کردن هوا یا سایر گازها


۵۷


۸۴۱۹۸۱۰۰


— برای تهیه کردن نوشیدنی های گرم یا برای پختن و یا گرم کردن غذا


۵۸


۸۴۱۹۸۹۹۰


— سایر


۵۹


۸۴۱۹۹۰۹۰


— سایر


۶۰


۸۴۲۰۱۰۰۰


– ماشین های تخت کردن یا سایر ماشین های نوردکردن


۶۱


۸۴۲۱۱۹۰۰


— سایر


۶۲


۸۴۲۱۲۱۹۰


— سایر


۶۳


۸۴۲۱۲۲۰۰


— برای از صافی گذراندن یا تصفیه کردن نوشیدنی ها غیر از آب


۶۴


۸۴۲۱۲۹۱۰


— سیستم های اولترافیلتراسیون (U H T)


۶۵


۸۴۲۱۹۱۰۰


— ماشین های گریز از مرکز، همچنین خشک کن های گریز از مرکز


۶۶


۸۴۲۱۹۹۰۰


— سایر


۶۷


۸۴۲۲۲۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه ها برای تمیزکردن یا خشک کردن بطری یا سایر ظروف


۶۸


۸۴۲۲۳۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه ها برای پرکردن، بستن، درگیری کردن (Sealing) یا برچسب زدن بطری، ظروف فلزی استوانه ای، قوطی، کیسه یا سایر ظروف؛ ماشین آلات و دستگاه ها برای درپوش گذاشتن بطری، ظروف دهان گشاد، لوله و ظروف همانند؛ ماشین آلات و دستگاه ها برای گازدارکردن


۶۹


۸۴۲۲۴۰۰۰


– سایر ماشین آلات و دستگاه های بسته بندی کردن یا لفاف کردن کالاها (همچنین ماشین آلات و دستگاه های برای لفاف کردن با فرآیند حرارتی) Heat shrink))


۷۰


۸۴۲۲۹۰۹۰


— سایر


۷۱


۸۴۲۳۲۰۰۰


– باسکول برای توزین استمراری کالا روی نقاله


۷۲


۸۴۲۳۳۰۰۰


– باسکول توزین ثابت و ترازوها و باسکول کیسه گیری یا کیله گیری، همچنین ترازوهای قیفی شکل (Scales Hopper)


۷۳


۸۴۲۴۲۰۰۰


– پیستوله های مخصوص پاشیدن به صورت ذرات ریز و وسایل همانند


۷۴


۸۴۲۴۳۰۹۰


— سایر


۷۵


۸۴۲۴۹۰۰۰


– اجزاء و قطعات


۷۶


۸۴۲۶۱۱۹۰


— سایر

۷۷

۸۴۲۸۹۰۹۰

— سایر   (۱)


۷۸


۸۴۳۰۳۱۱۰


— دستگاه های حفاری T.B.Mã


۷۹


۸۴۳۱۴۳۰۰


— قطعات ماشین آلات سوراخ کردن زمین یا چاه کندن مشمول شماره ۸۴۳۰۴۱۰۰ یا ۸۴۳۰۴۹۰۰


۸۰


۸۴۳۱۴۹۹۰


— سایر


۸۱


۸۴۳۳۶۰۰۰


– ماشین ها برای پاک کردن، جورکردن یا درجه بندی کردن تخم مرغ، میوه یا سایر محصولات کشاورزی


۸۲


۸۴۳۴۲۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه های تهیه لبنیات


۸۳


۸۴۳۴۹۰۰۰


– اجزاء و قطعات


۸۴


۸۴۳۵۹۰۰۰


– اجزاء و قطعات


۸۵


۸۴۳۶۱۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه های تهیه علیق یا نواله برای حیوانات


۸۶


۸۴۳۶۲۱۰۰


— ماشین های جوجه کشی و جوجه پروری برای پرورش پرندگان خانگی


۸۷


۸۴۳۶۹۱۰۰


— برای ماشین آلات و دستگاه های پرورش طیور، یا جوجه کشی و جوجه پروری


۸۸


۸۴۳۷۱۰۰۰


– ماشین برای پاک کردن، جورکردن یا درجه بندی کردن دانه ها، غلات یا سبزیجات غلافدار خشک کرده


۸۹


۸۴۳۷۸۰۹۰


— سایر


۹۰


۸۴۳۷۹۰۹۰


— سایر


۹۱


۸۴۳۸۱۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه های نانوایی، نان شیرینی پزی، بیسکوئیت سازی یا برای تولید ماکارونی، اسپاگتی یا محصولات همانند


۹۲


۸۴۳۸۲۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه ها برای قنادی یا برای تولید کاکائو یا شکلات


۹۳


۸۴۳۸۳۰۰۰


– ماشین آلات و دستگا های قندسازی


۹۴


۸۴۳۸۴۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه های آبجوسازی


۹۵


۸۴۳۸۵۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه ها برای آماده کردن گوشت یا پرندگان خانگی


۹۶


۸۴۳۸۶۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه ها برای آماده کردن میوه ها، میوه های سخت پوست یا سبزیجات


۹۷


۸۴۳۸۸۰۰۰


– سایر ماشین آلات و دستگاه ها


۹۸


۸۴۳۸۹۰۰۰


– اجزاء و قطعات


۹۹


۸۴۳۹۱۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه ها برای ساختن خمیر از مواد سلولزی الیافی


۱۰۰


۸۴۳۹۲۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه ها برای ساختن کاغذ یا مقوا


۱۰۱


۸۴۳۹۳۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه ها برای تکمیل کردن کاغذ یا مقوا


۱۰۲


۸۴۳۹۹۱۰۰


— از ماشین آلات و دستگاه ها برای ساختن خمیر از مواد سلولزی الیافی


۱۰۳


۸۴۳۹۹۹۰۰


— سایر


۱۰۴


۸۴۴۰۱۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه ها


۱۰۵


۸۴۴۱۱۰۰۰


– ماشین های برش


۱۰۶


۸۴۴۱۲۰۰۰


– ماشین ها برای ساختن کیسه کوچک، کیسه بزرگ (Sack) یا پاکت (Envelope)


۱۰۷


۸۴۴۱۳۰۰۰


– ماشین ها برای ساختن کارتن، جعبه، قوطی، لوله، بشکه (Drum) یا ظروف همانند، غیر از ساختن به طریق قالب گیری


۱۰۸


۸۴۴۱۴۰۰۰


– ماشین ها برای قالب ریزی اشیای از خمیر کاغذ، کاغذ یا مقوا


۱۰۹


۸۴۴۱۸۰۰۰


– سایر ماشین آلات و دستگاه ها


۱۱۰


۸۴۴۱۹۰۰۰


– اجزاء و قطعات


۱۱۱


۸۴۴۲۳۰۰۰


– ماشین آلات، دستگاه ها و تجهیزات


۱۱۲


۸۴۴۲۵۰۱۰


— استوانه های فلزی (سیلندر) دارای سطوح نقش دار شده به صورت برجسته یا گود تهیه شده برای صنعت چاپ


۱۱۳


۸۴۴۲۵۰۹۰


— سایر


۱۱۴


۸۴۴۳۱۱۰۰


— ماشین آلات چاپ افست، با تغذیه قرقره ای (Reel – fed)


۱۱۵


۸۴۴۳۱۲۰۰


— ماشین آلات چاپ افست، با تغذیه صفحه ای (Sheet – fed)، نوع دفتری (office) (با استفاده از صفحات (کاغذ) با یک طرف نه بیش از ۲۲ سانتیمتر و طرف دیگر نه بیش از ۳۶ سانتیمتر در حالت تا نشده) (فقط متن فرانسه)


۱۱۶


۸۴۴۳۱۳۰۰


— سایر ماشین آلات چاپ افست


۱۱۷


۸۴۴۳۱۶۰۰


— ماشین آلات چاپ فلکسوگرافیک


۱۱۸


۸۴۴۳۱۷۰۰


— ماشین آلات چاپ گراور (Gravure)


۱۱۹


۸۴۴۳۱۹۰۰


— سایر


۱۲۰


۸۴۴۳۳۹۰۰


— سایر


۱۲۱


۸۴۴۴۰۰۰۰


ماشین های اکسترودینگ (Extruding)، کشش (Drawing)، تکسچرینگ (Texturing) یا برش مواد نسجی سنتتیک یا مصنوعی


۱۲۲


۸۴۴۵۱۱۰۰


— ماشین های حلاجی


۱۲۳


۸۴۴۵۱۲۰۰


— ماشین های شانه زنی


۱۲۴


۸۴۴۵۱۳۰۰


— ماشین های کشش یا فتیله کنی الیاف


۱۲۵


۸۴۴۵۱۹۰۰


— سایر


۱۲۶


۸۴۴۵۲۰۰۰


– ماشین های ریسندگی مواد نسجی


۱۲۷


۸۴۴۵۳۰۰۰


– ماشین های دولاکردن یا تابیدن نخ نسجی


۱۲۸


۸۴۴۵۴۰۰۰


– ماشین های نخ پیچی (از جمله ماسوره پیچی)، قرقره پیچی یا بازکردن مواد نسجی


۱۲۹


۸۴۴۵۹۰۰۰


– سایر


۱۳۰


۸۴۴۶۲۱۰۰


— دارای موتور (قدرت بافندگی)


۱۳۱


۸۴۴۶۲۹۰۰


— سایر


۱۳۲


۸۴۴۶۳۰۰۰


– برای بافتن پارچه به عرض بیشتر از ۳۰ سانتیمتر، از نوع بدون ماکو


۱۳۳


۸۴۴۷۱۱۰۰


— با استوانه ای به قطر حداکثر ۱۶۵ میلیمتر


۱۳۴


۸۴۴۷۱۲۰۰


— با استوانه ای به قطر بیشتر از ۱۶۵ میلیمتر


۱۳۵


۸۴۴۷۲۰۰۰


– ماشین کشباف تخت باف؛ ماشین های دوختنی – بافتنی (stitch – bonding)


۱۳۶


۸۴۴۷۹۰۰۰


– سایر


۱۳۷


۸۴۴۸۱۱۱۰


— دابی، ژاکارد


۱۳۸


۸۴۴۸۱۹۰۰


— سایر


۱۳۹


۸۴۴۸۲۰۰۰


– اجزاء و قطعات و متفرعات مشمول شماره ۸۴۴۴ یا ماشین آلات و دستگاه های کمکی آنها


۱۴۰


۸۴۴۸۳۲۰۰


— برای ماشین های تهیه الیاف نسجی غیر از نوار خاردار ماشین کاردینگ


۱۴۱


۸۴۴۸۳۳۰۰


— میله، پره میله، رینگ ریسندگی و شیطانک رینگ


۱۴۲


۸۴۴۸۴۲۰۰


— شانه ماشین تار و پودباف، میلمیلک و چارچوب میلمیلک


۱۴۳


۸۴۴۸۴۹۰۰


— سایر


۱۴۴


۸۴۴۸۵۹۰۰


— سایر


۱۴۵


۸۴۴۹۰۰۰۰


ماشین آلات و دستگاه های ساختن یا تکمیل کردن نمد یا نبافته ها به صورت توپ یا به شکل معین، همچنین ماشین آلات و دستگاه های ساختن کلاه نمدی؛ قالب های کلاه سازی.


۱۴۶


۸۴۵۰۲۰۰۰


– ماشین های با ظرفیت بیش از ۱۰ کیلوگرم شستنی خشک


۱۴۷


۸۴۵۱۲۹۰۰


— سایر


۱۴۸


۸۴۵۱۳۰۹۰


— سایر


۱۴۹


۸۴۵۱۴۰۰۰


– ماشین های شستن، سفیدکردن یا رنگ کردن


۱۵۰


۸۴۵۱۵۰۰۰


– ماشین های پیچیدن، باز کردن، تاکردن، برش دادن یا کنگره دار کردن منسوجات


۱۵۱


۸۴۵۱۸۰۰۰


– سایر ماشین های آلات و دستگاه ها


۱۵۲


۸۴۵۳۱۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه های آماده کردن، دباغی کردن یا عمل آوردن پوست یا چرم


۱۵۳


۸۴۵۳۲۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه های ساختن یا تعمیرکردن کفش


۱۵۴


۸۴۵۴۲۰۰۰


– قالب های شمش ریزی و ملاقه های فلزریزی


۱۵۵


۸۴۵۴۳۰۰۰


– ماشین های ریخته گری (قالب ریزی)


۱۵۶


۸۴۵۴۹۰۰۰


– اجزاء و قطعات


۱۵۷


۸۴۵۵۱۰۹۰


— سایر


۱۵۸


۸۴۵۵۲۱۰۰


— ماشین های نورد گرم و ماشین های نورد گرم و سرد توأم شده


۱۵۹


۸۴۵۵۲۲۰۰


— ماشین های نورد سرد


۱۶۰


۸۴۵۵۳۰۰۰


– غلتک های ماشین های نورد


۱۶۱


۸۴۵۵۹۰۰۰


– سایر اجزاء و قطعات


۱۶۲


۸۴۵۶۱۱۹۰


— سایر


۱۶۳


۸۴۵۶۱۲۰۰


— با سایر فرآیندهای پرتونوری یا فوتون کار کند.


۱۶۴


۸۴۵۶۲۰۰۰


– که با فرآیندهای اولتراسونیک (ماوراء صوت) عمل می کند


۱۶۵


۸۴۵۶۳۰۰۰


– که با فرآیندهای تخلیه الکتریکی عمل می کنند


۱۶۶


۸۴۵۶۴۰۰۰


– که با قوس پلاسما عمل می کند


۱۶۷


۸۴۵۶۵۰۰۰


– ماشین های برش با آب با فشار زیاد (واترجت)


۱۶۸


۸۴۵۷۱۰۰۰


– دستگاه متمرکز ماشین کاری (Machining centers)


۱۶۹


۸۴۵۷۳۰۰۰


ماشین های انتقالی چندمرحله ای


۱۷۰


۸۴۵۸۱۱۰۰


— با کنترل شماره ای


۱۷۱


۸۴۵۸۹۱۰۰


— با کنترل شماره ای


۱۷۲


۸۴۵۹۱۰۰۰


– ماشین ابزارهای دارای سر سرسره ای


۱۷۳


۸۴۵۹۲۱۰۰


— با کنترل شماره ای


۱۷۴


۸۴۵۹۳۱۰۰


— با کنترل شماره ای


۱۷۵


۸۴۵۹۴۱۰۰


— با کنترل شماره ای


۱۷۶


۸۴۵۹۵۱۰۰


— با کنترل شماره ای


۱۷۷


۸۴۵۹۶۱۰۰


— با کنترل شماره ای


۱۷۸


۸۴۶۰۲۳۰۰


— سایر ماشین های سنگ زنی سیلندری با کنترل
شماره ای


۱۷۹


۸۴۶۰۳۱۰۰


— با کنترل شماره ای


۱۸۰


۸۴۶۰۴۰۰۰


– ماشین های هموارکردن یا صاف کردن


۱۸۱


۸۴۶۱۲۰۰۰


– ماشین های هموارکردن یا صاف کردن


۱۸۲


۸۴۶۱۳۰۰۰


– ماشین های برقوزدن


۱۸۳


۸۴۶۱۴۰۰۰


– ماشین های تراش دادن چرخ دنده، سنگ زنی چرخ دنده یا پرداخت کردن چرخ دنده


۱۸۴


۸۴۶۱۵۰۹۰


— سایر


۱۸۵


۸۴۶۱۹۰۰۰


– سایر


۱۸۶


۸۴۶۲۱۰۰۰


– ماشین های آهنگری یا منگنه کاری قالبی (از جمله پرس ها) و چکش ها


۱۸۷


۸۴۶۲۲۱۰۰


— با کنترل شماره ای


۱۸۸


۸۴۶۲۳۱۰۰


— با کنترل شماره ای


۱۸۹


۸۴۶۲۴۱۰۰


— با کنترل شماره ای


۱۹۰


۸۴۶۲۹۱۰۰


— پرس های هیدرولیک

۱۹۱

۸۴۶۲۹۹۰۰

— سایر   (۱)


۱۹۲


۸۴۶۳۱۰۰۰


– دستگاه های کشش میله، لوله، پروفیل، مفتول یا همانند


۱۹۳


۸۴۶۳۲۰۰۰


– ماشین های حدیده کردن به وسیله نورد


۱۹۴


۸۴۶۳۳۰۰۰


– ماشین های کارکردن روی مفتول


۱۹۵


۸۴۶۴۱۰۰۰


– ماشین های اره کردن


۱۹۶


۸۴۶۴۲۰۰۰


– ماشین های سنگ زنی یا صیقل کردن


۱۹۷


۸۴۶۴۹۰۰۰


– سایر


۱۹۸


۸۴۶۵۱۰۰۰


– ماشین هایی که انواع مختلف عملیات ماشین کاری را بدون تعویض ابزارها در بین این عملیات انجام می دهند


۱۹۹


۸۴۶۵۲۰۰۰


– دستگاه متمرکز ماشین کاری


۲۰۰


۸۴۶۵۹۱۰۰


— ماشین های اره کردن


۲۰۱


۸۴۶۵۹۲۰۰


— ماشین های رنده کردن، فرزکردن یا قالب سازی (با برش)


۲۰۲


۸۴۶۵۹۳۰۰


— ماشین های سنگ زدن، سنباده زدن یا صیقل کردن


۲۰۳


۸۴۶۵۹۴۰۰


— ماشین های خم کردن یا جفت و جورکردن


۲۰۴


۸۴۶۵۹۵۰۰


— ماشین های سوراخ کردن یا اسکنه کردن


۲۰۵


۸۴۶۵۹۶۰۰


— ماشین شکاف دادن، بریدن به صورت تخته های نازک یا ورقه ورقه کردن


۲۰۶


۸۴۶۵۹۹۰۰


— سایر


۲۰۷


۸۴۶۶۱۰۰۰


– ابزارگیر و حدیده گیر خودکار


۲۰۸


۸۴۶۶۲۰۰۰


– قطعه کارگیر


۲۰۹


۸۴۶۶۳۰۰۰


– ادوات (سرهای) تقسیم و دیگر ملحقات
(Attachments) مختص برای ماشین ها


۲۱۰


۸۴۶۶۹۱۰۰


— برای ماشین های مشمول شماره ۸۴۶۴


۲۱۱


۸۴۶۶۹۲۰۰


— برای ماشین های مشمول شماره ۸۴۶۵


۲۱۲


۸۴۶۶۹۳۰۰


— برای ماشین های مشمول شماره ۸۴۵۶ لغایت ۸۴۶۱


۲۱۳


۸۴۶۶۹۴۰۰


— برای ماشین های مشمول شماره ۸۴۶۲ یا ۸۴۶۳


۲۱۴


۸۴۷۴۱۰۰۰


– ماشین ها و دستگاه های جور کردن، غربال کردن، جدا کردن یا شستن


۲۱۵


۸۴۷۴۲۰۰۰


– ماشین ها و دستگاه های خرد کردن یا ساییدن


۲۱۶


۸۴۷۴۳۲۰۰


— ماشین های مخلوط کردن مواد معدنی با قیر


۲۱۷


۸۴۷۴۳۹۰۰


— سایر


۲۱۸


۸۴۷۴۸۰۰۰


– سایر ماشین آلات و دستگاه ها


۲۱۹


۸۴۷۴۹۰۱۰


— لاینر (آستری)، چکش، کانکتیو، منتل


۲۲۰


۸۴۷۴۹۰۹۰


— سایر


۲۲۱


۸۴۷۵۱۰۰۰


– ماشین ها برای سوارکردن لامپ، لوله یا والو یا حباب تولید نور آذرخشی الکتریکی یا الکترونیکی، در غلاف شیشه ای


۲۲۲


۸۴۷۵۲۱۰۰


— ماشین های تولید الیاف اپتیکی و طرح های اولیه آنها


۲۲۳


۸۴۷۵۲۹۰۰


— سایر


۲۲۴


۸۴۷۵۹۰۰۰


– اجزاء و قطعات


۲۲۵


۸۴۷۷۱۰۰۰


– ماشین های قالب گیری تزریقی


۲۲۶


۸۴۷۷۲۰۰۰


– اکسترودرها (Extruders)


۲۲۷


۸۴۷۷۳۰۰۰


– ماشین های قالب گیری دمیدنی
(Blow moulding machines)


۲۲۸


۸۴۷۷۴۰۰۰


– ماشین های قالب گیری با تخلیه هوا و سایر ماشین های شکل دادن با حرارت


۲۲۹


۸۴۷۷۵۱۰۰


— برای قالب گیری یا روکش کردن لاستیک چرخ بادی یا برای قالب گیری یا شکل دادن توپی لاستیک چرخ به طریق دیگر


۲۳۰


۸۴۷۷۵۹۰۰


— سایر


۲۳۱


۸۴۷۷۸۰۰۰


– سایر ماشین آلات و دستگاه ها


۲۳۲


۸۴۷۷۹۰۰۰


– اجزاء و قطعات


۲۳۳


۸۴۷۸۱۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه ها


۲۳۴


۸۴۷۸۹۰۰۰


– اجزاء و قطعات


۲۳۵


۸۴۷۹۲۰۰۰


– ماشین آلات و دستگاه ها برای استخراج یا تهیه چربی ها با روغن های نباتی ثابت یا حیوانی


۲۳۶


۸۴۷۹۳۰۰۰


– پرس ها برای ساختن تخته از خرده چوب، تخته فیبر ساختمانی از چوب یا از سایر مواد چوبی و سایر ماشین آلات و دستگاه ها برای عمل آوردن چوب یا چوب پنبه.


۲۳۷


۸۴۷۹۴۰۰۰


– ماشین های طناب سازی یا کابل سازی


۲۳۸


۸۴۷۹۵۰۰۰


– روبات های صنعتی (Industrial robots) که در جای گفته نشده یا مشمول شماره های دیگر تعرفه نباشد.


۲۳۹


۸۴۷۹۸۱۰۰


— برای عمل آوردن فلزات، همچنین دستگاه های بویین پیچی سیم برق


۲۴۰


۸۴۷۹۸۲۰۰


— برای مخلوط کردن، ورزدادن، خردکردن، ساییدن، غربال کردن، الک کردن، هموژنیزه کردن، امولسیونه کردن یا به هم زدن


۲۴۱


۸۴۷۹۸۹۹۰


— سایر


۲۴۲


۸۴۷۹۹۰۹۰


— سایر


۲۴۳


۸۴۸۰۱۰۰۰


شاسی قالب گیری برای ریخته گری فلزات


۲۴۴


۸۴۸۰۲۰۰۰


– کف قالب (Mould base)


۲۴۵


۸۴۸۰۳۰۰۰


– مدل های قالب (moulding patterns)


۲۴۶


۸۴۸۰۴۱۰۰


— نوع تزریقی یا فشاری


۲۴۷


۸۴۸۰۴۹۰۰


— سایر


۲۴۸


۸۴۸۰۵۰۰۰


– قالب برای شیشه


۲۴۹


۸۴۸۰۶۰۰۰


– قالب برای مواد معدنی


۲۵۰


۸۴۸۰۷۱۰۰


— نوع تزریقی یا فشاری


۲۵۱


۸۴۸۰۷۹۰۰


— سایر


۲۵۲


۸۴۸۱۱۰۹۰


— سایر


۲۵۳


۸۴۸۱۲۰۰۰


– شیر برای انتقالات اولئوهیدرولیکی یا پنوماتیکی


۲۵۴


۸۴۸۱۳۰۰۰


– شیر یک طرفه (غیرقابل برگشت)


۲۵۵


۸۴۸۱۴۰۰۰


– شیر اطمینان یا فشارشکن


۲۵۶


۸۴۸۱۸۰۹۰


— سایر


۲۵۷


۸۴۸۱۹۰۳۰


— اجزاء و قطعات شیرآلات چدنی و فولادی و پنوماتیک


۲۵۸


۸۴۸۱۹۰۹۰


— سایر


۲۵۹


۸۴۸۲۱۰۰۰


– بلبرینگ


۲۶۰


۸۴۸۲۲۰۰۰


– رولبیرینگ مخروطی، همچنین رولربیرینگ های جفت و جور شده مخروطی و غلتک مخروطی


۲۶۱


۸۴۸۲۳۰۰۰


– رولربیرینگ کروی (Spherical)


۲۶۲


۸۴۸۲۴۰۰۰


– رولربیرینگ سوزنی


۲۶۳


۸۴۸۲۵۰۰۰


– سایر رولربیرینگ های استوانه ای


۲۶۴


۸۴۸۲۸۰۰۰


– سایر، همچنین بلبرینگ، رولربیرینگ توأم شده


۲۶۵


۸۴۸۳۱۰۹۰


— سایر


۲۶۶


۸۴۸۳۵۰۰۰


– چرخ لنگرو قرقره تسمه، همچنین بلوک قرقره


۲۶۷


۸۴۸۶۲۰۰۰


– ماشین ها و دستگاه هایی برای ساخت وسایل نیمه رسانا یا مدارهای مجتمع شده الکترونیک


۲۶۸


۸۴۸۶۴۰۰۰


– ماشین ها و دستگاه های مشخص شده در یادداشت ۹ (ج) این فصل


۲۶۹


۸۵۰۲۱۳۱۰


— به قدرت بیشتر از ۳۷۵ کیلوولت آمپر لغایت ۱۵۰۰ کیلوولت آمپر:


۲۷۰


۸۵۰۲۱۳۹۰


— سایر


۲۷۱


۸۵۰۲۲۰۱۰


— مولد گازی تولید همزمان برق و گرما


۲۷۲


۸۵۰۲۳۱۹۰


— سایر


۲۷۳


۸۵۰۲۳۹۱۰


توربین ژنراتور نیروگاهی


۲۷۴


۸۵۰۲۳۹۹۰


— سایر


۲۷۵


۸۵۱۴۳۰۰۰


– سایر کوره ها


۲۷۶


۸۵۱۴۴۰۰۰


– سایر دستگاه ها برای عمل آوردن مواد با گرما به وسیله القا یا از دست دادن دیالکتریک


۲۷۷


۸۵۱۵۱۹۱۰


— ماشین لحیمکاری به روش غوطه وری (حوضچه قلع)


۲۷۸


۸۵۱۵۱۹۹۰


— سایر


۲۷۹


۸۵۱۵۲۱۱۰


— تمام خودکار


۲۸۰


۸۵۱۵۳۱۳۰


— ماشین جوشکاری پلاسما


۲۸۱


۸۵۱۵۳۱۹۰


— سایر


۲۸۲


۸۵۱۵۳۹۰۰


— سایر


۲۸۳


۸۵۱۵۸۰۱۰


— ماشین جوشکاری القایی


۲۸۴


۸۵۱۵۸۰۹۰


— سایر


۲۸۵


۸۵۳۷۲۰۱۰


— برای ولتاژ بیشتر از ۱۰۰۰ ولت و حداکثر ۷۲ /۵ کیلوولت


۲۸۶


۸۵۳۷۲۰۹۰


— سایر


۲۸۷


۸۵۴۳۳۰۰۰


– ماشین ها و دستگاه ها برای آبکاری الکتریکی، الکترولیز (Electrolysis) یا الکتوفورز (Electrophoresis)

۲۸۸


۹۴۰۶۹۰۱۰


— گلخانه با تجهیزات کامل

۲۸۹


۹۴۰۶۹۰۹۰


— سایر

مستندات:

درباره ی عمران بندپی

سوابق تحصیلی : کارشناسی شیمی کاربردی - کارشناسی ارشد شیمی محیط زیست - دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل

مطلب پیشنهادی

‌قانون تمرکز امور صنعت و معدن و تشکیل وزارت صنایع و معادن

‌ماده ۱ – در راستای اصلاح و بهسازی تشکیلات دولت و به منظور فراهم آوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *