یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۰۰ بعد از ظهر
تیتر خبرها

پاسخ کوبا به کرونا ویروس، کشورهای دیگر را شرمگین می‌کند

توسط: BEN BURGIS  منتشر شده در مجله جاکوبین

درباره نویسنده:

بن بورگیس استاد فلسفه و نویسنده کتاب “Give Them An Argument: Logic for the Left ” است. او هر هفته بخشی به نام “The Debunk” را در نمایشگاه مایکل بروکس اجرا می‌کند.

ترجمه: عمران بندپی

۱۰/۰۱/۱۳۹۹

 

کوبا توسط راستگرایان به عنوان یک جهنم توتالیتر کاریکاتور شده است. اما پاسخ آن به بیماری همه گیر کروناویروس – از اعزام پزشکان به کشورهای دیگر گرفته تا پیشگویی از درمان‌های ضد ویروسی تا تبدیل کارخانه‌ها به ماشین‌های ساخت ماسک – باعث شرم سایر کشورها ، حتی کشورهای ثروتمند است.

هفته گذشته ، ام اس بریمار[۱]، یک کشتی دریایی بین اتلانتیک با حمل ۶۸۲ مسافر از انگلستان ، خود را در مخمصه دید. آزمایش پنج نفر از مسافران این سفر دریایی برای کوروویروس مثبت اعلام شده بود. ده‌ها نفر دیگر از مسافران و خدمه پس از نشان دادن علائم مانند آنفولانزا در قرنطینه قرار گرفتند. این کشتی از چندین درگاه ورودی در سراسر کارائیب رد شد. براساس منابع دولت انگلیس که با سی ان ان صحبت کرده‌اند، انگلستان پس از صحبت به ایالات متحده و کوبا برای یافتن بندرگاه مناسب برای بریمار به توافق دست یافتند.

در کدام کشور آنها را پذیرفت؟ اگر به سخنان دیگر هراسی[۲] دولت ترامپ در مورد “ویروس چینی” و وسواس آن در مورد نگه داشتن اتباع بیگانه در خارج از کشور توجه کرده‌اید ، و از سنت کوبا برای اعزام پزشکان برای کمک به بحران‌های بشردوستانه در سراسر جهان، چیزی می‌دانید ، باید بتوانید جواب را حدس بزنید.

بریمار چهارشنبه گذشته در بندر کوبایی ماریل لنگر زد. مسافرانی که به اندازه کافی سالم برای سفر به کشورهای وطن خود بودند، به فرودگاه هاوانا منتقل شدند. کسانی که برای پرواز خیلی بیمار بودند، در بیمارستانهای کوبا معالجه شدند – اگر چه در کل کشور فقط ده مورد تأیید شده مبتلا به وجود داشته‌اند، و اجازه می‌دهد بیماران کشتی مسافرتی بمانند که تهدید کننده افزایش تعداد آنها بود.

 

کوبا علیه ویروس بسیج می‌شود

برغم آنکه کوبا کشوری فقیر است که اغلب دچار کمبود می‌باشد – محصولی از نقص ساختاری اقتصاد و همچنین تأثیرات شصت سال تحریم اقتصادی توسط بزرگترین شریک تجاری خود – بهتر از بسیاری برای مقابله با همه‌گیری[۳] کورنا ویروس موفقیت داشته است.

این کشور یک سیستم پزشکی کاملاً اجتماعی را در خود جای داده است که مراقبت‌های بهداشتی را برای همه با نوآوری‌های بیوتکنولوژیک چشمگیر تضمین می‌کند. یک داروی ضد ویروسی کوبا (Interferon Alfa-2B) برای مقابله با کرونا ویروس در داخل کشور و چین استفاده شده است. کوبا همچنین با ۸٫۲ پزشک در هر ۱۰۰۰ نفر – تقریباً بیش از سه برابر نرخ در ایالات متحده (۲٫۶) یا کره جنوبی (۲٫۴) ، تقریباً پنج برابر چین (۱٫۸) و تقریباً دو برابر ایتالیا (۴٫۱) است.

علاوه بر سیستم چشمگیر پزشکی، کوبا سابقه بسیار بهتری برای محافظت از شهروندان خود در برابر شرایط اضطراری نسبت به سایر کشورهای فقیر – و حتی برخی از ثروتمندان دارد. به عنوان مثال؛ سیستم ” جامع همه روی عرشه” آمادگی در برابر توفان هاری‌کن[۴] آنها و تعدادی که ببین خودشان صحبت می کنند، شگفت آور است. در سال ۲۰۱۶ طوفان هرری‌کن متیو، ده‌ها آمریکایی و صدها شهروند هائیتی را کشت. حتی یک کوبایی در این حادثه فوت ننمود. ساکنان فراری حتی توانستند حیوانات خانگی خود را با خود بیاورند – دامپزشکان هم در مراکز تخلیه مستقر شدند.

کرونا ویروس یک چالش سخت تر از طوفان است، اما کوبا برای آماده سازی از همان روحیه “همه به روی عرشه” استفاده کرده است. گردشگری خاتمه یافته است (یک قربانی ویژه دردناک، با توجه به اهمیت این صنعت برای اقتصاد محاصره شده کوبا). در این حال، صنعت مراقبتهای بهداشتی ملی نه تنها اطمینان داده است که هزاران بیمارستان غیرنظامی آماده بیماران کروناویروس هستند، بلکه چندین بیمارستان نظامی نیز برای استفاده غیرنظامی باز است.

 

ماسک: داستان دو کشور

در ایالات متحده، جراح عمومی و سایر مقامات با بیان آن به مردم که ماسک‌ها “کمک نمی کنند”، سعی در محافظت از ماسک صورت برای متخصصان پزشکی داشتند. مشکلی که، همانگونه دکتر زینپ توفکسی[۵] در مصاحبه اخیر نیویورک تایمز اظهار داشت، این ایده که پزشکان و پرستاران به ماسک احتیاج دارند، دلیل این ادعا برای ناکارآمد بودن ماسک‌ها بوده است. مقامات به درستی خاطرنشان کردند که اگر به طور صحیح استفاده نشوند، ماسک‌ها بی‌فایده خواهند بود (یا حتی می‌توانند صدمه بیشتر بزنند)، اما همانطور که توفکسی خاطرنشان می‌کند، این پیام‌رسانی هرگز به درستی احساس نشد. چرا یک کمپین آموزشی تهاجمی به منظور ترویج استفاده مناسب و نامناسب از ماسک‌ها به جای گفتن مطالبی به مردم که هرگز قادر به درک و پذیرش آن نیستند، راه‌اندازی نمی‌شود؟

بسیاری از افراد نیز دست خود را اشتباه می‌شویند، اما ما با گفتن به آنها که به خودتان زحمت ندهید، پاسخ نمی‌دهیم. درعوض، ما دستورالعمل ارائه می‌دهیم؛ ما تمهیدات دوش گرفتن را اعلام می‌کنیم. ما به مردم کمک می کنیم در زمان شستن دستهایشان آواز بخوانند. با گفتن به افراد که نمی‌توانند تشخیص دهند که چگونه ماسک را به درستی بپوشند پیام دلنشینی نیست. علاوه بر این ، وقتی به مردم بگویید که هرچیزی صحیح کار می‌کند تنها زمانی که درست انجام شود، آنها افرادی خواهند بود که آن کار را انجام خواهند داد حتی اگر دیگران این کار را نکنند.

نتیجه قابل پیش بینی همه اینها این است که، پس از گذشت هفته‌ها از ارسال پیام ” ماسک نخرید، آنها برای شما کار نمی‌کنند “، بسیاری از آنها خریداری شده‌اند بطوریکه که در هیچ جای ایالات متحده نمی‌توانید ماسکی برای فروش پیدا کنید به تعداد کمی از آمازون آن هم با قیمت‌های گزاف و بی حد و حصر.

از طرف دیگر، در کوبا کارخانه‌های ملی شده که لباس مدرسه و سایر وسایل غیر پزشکی را تولید می‌کنند ، هماهنگ شده‌اند تا عرضه ماسک‌ها را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

 

پزشکان کوبا در خارج از کشور

همین روحیه بشردوستانه و بین‌المللی که باعث شد کوبا اجازه دهد که بریمار را به لنگر بیاندازد نیز باعث شده است که این کشور کوچک برای کمک به هائیتی پس از زلزله ویرانگر آن کشور در سال ۲۰۱۰ ، جنگ با ابولا در غرب آفریقا در سال ۲۰۱۴ و اخیراً در میان همه‌گیری کرونا ویروس به سیستم بهداشتی و درمانی پر ترافیک ایتالیا کمک کند. (پس از ویرانی طوفان کاترینا در سواحل خلیج مکزیک، کوبا پیشنهاد ارسال کمک‌های مشابه به ایالات متحده را داد، اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد، توسط دولت بوش رد شد.)

کوبا حتی در خارج از مواقع اضطراری موقت، پزشکان را برای کار در کشورهای فقیر با کمبود مراقبت‌های پزشکی اعزام کرده است. در برزیل، پزشکان کوبایی سالها مورد استقبال گرم حزب حاکم کارگران قرار گرفتند. این امر با افزایش عوام‌فریبی جایر بولسوناروی راست گرا تغییر یافت. بولسونارو وقتی که به مسئولیت منصوب شد، اکثر پزشکان کوبایی را از این کشور اخراج کرد و اصرار داشت که آنها “برای ایجاد سلول های چریکی و تلقین مردم” در برزیل هستند نه برای بهبودی بیمار.

به تازگی، دو هفته قبل، بولسونارو این ایده را مطرح کرد که کرونا ویروس، تهدیدی جدی برای سلامت عمومی، را “یک خیال” محسوب می‌کند. اکنون که واقعیت به وجود آمده است، او التماس می کند که پزشکان کوبایی برگردند.

 

پذیرش پیچیدگی درباره کوبا

ماه گذشته ، برنی ساندرز توسط هر دو جناح جمهوریخواهان و دموکرات‌ها  به دلیل اذعان دستاوردهای واقعی انقلاب کوبا، مورد طعنه و انتقاد قرار گرفت. به نظر نمی رسد برای این منتقدان مهم باشد که سندرز با “اقتدارگرا” خواندن دولت کوبا و محکوم کردن آن به خاطر نگه داشتن زندانیان سیاسی، اظهارات خود را شروع و به پایان رسانید. در عوض، به نظر می‌رسید که آنها نظرات وی را با آنچه که من “استاندارد نارینا[۶]” می‌نامم، قضاوت کرده‌اند. به جز بحث صریح و روشن درباره هر دو جنبه مثبت و منفی جامعه کوبا، این کشور جزیره طوری رفتار می‌شود که گویی فاقد ویژگی‌های بهبود است – مانند نارنیا قبل از اصلان ، جایی که “همیشه زمستان و هرگز کریسمس” نبود.

سوسیال دموکرات‌ها برای آزادی بیان، آزادی مطبوعات، انتخابات چند حزبی و دموکراسی در محل کار ارزش قائل هستند. ما می توانیم و باید از الگوی سازمان اجتماعی کوبا بخاطر کمبودهای آن انتقاد کنیم. اما رویکرد تحسین برانگیز انسان دوستانه و همبستگی کوبا نسبت به کرونا ویروس، باید کسانی را که اصرار دارند در مورد این کشور جزیره صحبت کنند، به فروتنی وادارد، انگار که این یک کابوس بی پایان است.

 

[۱] MS Braemar

[۲] xenophobic

[۳] pandemic

[۴] hurricane

[۵] Dr Zeynep Tufekci

[۶] نارینا دنیایی است که در آن حیوانات سخن می‌گویند، جادو امری رایج نیست ولی جادو در بطن سرزمین وجود دارد و خوبی به جنگ با بدی می‌رود. داستان آفرینش نارینا در روز نخست با آواز اصلان شیر و سخنگو شدن حیوانات با جادوی او در کتاب خواهرزاده جادوگر و داستان پایان آن در کتاب آخرین نبرد آمده‌است.

درباره ی عمران بندپی

سوابق تحصیلی : کارشناسی شیمی کاربردی - کارشناسی ارشد شیمی محیط زیست - دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *