جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۲۲ قبل از ظهر
تیتر خبرها
قانون هوای پاک

آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک)

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۶/۲۱ به پیشنهاد شماره ۴۳۶۹۳ـ۱ مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱ سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده (۲) قانون هوای پاک ـ مصوب ۱۳۹۶ ـ آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده (۲) قانون یادشده) را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۱ ـ

دراین آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ قانون: قانون هوای پاک ـ مصوب۱۳۹۶ ـ .
ب ـ سازمان: سازمان حفاظت محیط زیست.
پ ـ شهرهای دارای اولویت: شهرهای واجد شرایط برنامه‌ریزی ویژه جهت کاهش آلودگی هوا شامل تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، اراک و اهواز.

ماده ۲ ـ
وزارت نفت موظف است براساس جدول زیر نسبت به تأمین و عرضه سوخت خودرو در سراسر کشور اقدام کند:
 
ماده ۳ ـ

از ابتدای سال ۱۴۰۰ کل سوخت تولیدی بنزین و نفت ـ گاز کشور براساس استاندارد ملی خواهد بود.
تبصره ـ سازمان ملی استاندارد ایران موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه نسبت به تدوین استاندارد ملی سوخت گاز طبیعی و ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه نسبت به تدوین استاندارد ملی سوختهای بنزین و نفت ـ گاز و روغن موتور اقدام و مراحل اجباری شدن آن را از ابتدای سال ۱۴۰۰ از طریق شورای‌عالی استاندارد پیگیری کند.

ماده ۴ ـ
برنامه زمانی اعمال حداقل حدود مجاز آلایندگی خودروهای تولید داخل و وارداتی (بنزینی، دیزلی، گازسوز) به شرح جدول زیر تعیین می‌شود:
 
ماده ۵ ـ

سازمان موظف است ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه فرایند آزمون‌های تأیید نوع و تطابق تولید را بروزرسانی کند. تأییدیه آزمون‌های آلایندگی در صورتی معتبر است که توسط آزمایشگاه‌ها و مراکز آزمون داخلی و خارجی مورد تأیید سازمان انجام شده باشد. سازمان موظف است فرایند صدور تأییدیه حدود مجاز آلایندگی را به صورت ماشینی (مکانیزه) و از طریق درگاه اینترنتی انجام دهد.

ماده ۶ ـ

سازمان موظف است به منظور اطمینان از احراز صحت همه بخش‌های فرایند تأیید حدود مجاز آلایندگی، نسبت به نمونهبرداری و انجام آزمونهای تطابق تولید اقدام کند. عدم احراز حدود مجاز آلایندگی، منجر به توقف تولید، توقف شمارهگذاری و اجرای مجدد ضوابط آلایندگی می‌شود.

ماده ۷ ـ

سازمان ملی استاندارد ایران موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه نسبت به تدوین و ابلاغ استاندارد مشخصات و ویژگیهای تجهیزات کاهش آلایندگی خودرویی شامل واکنشگر سه راهه، پالایش‌گر (فیلتر)های جاذب دوده، انتخابی کاهنده اکسیدهای نیتروژن، حذف آمونیاک و اکسیداسیون دیزل و همه افزودنی‌های این تجهیزات مانند محلول رقیق آمونیاک (محلول ادبلو) و افزودنی‌های پالایش‌گر (فیلتر)های دوده اقدام و مراحل اجباری شدن آن را از طریق شورای‌عالی استاندارد پیگیری کند.

ماده ۸ ـ

وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است میزان حقوق ورودی خودروهای پایه گازسوز، برقی و تمام هیبریدی و اجزا و قطعات مربوط را بهصورت سالانه با حداقل تعرفه ممکن جهت تصویب به هیأت وزیران ارایه کند.

ماده ۹ ـ

وزارت نفت موظف است ضمن برنامهریزی برای توسعه استفاده از خودروهای گازسوز، قیمت سوخت گاز خودروهای گازسوز را به نحوی به مراجع ذی‌ربط قیمت‌گذاری پیشنهاد کند که مزیت نسبی استفاده از سوخت گاز نسبت به سوخت مایع به میزان مؤثری حفظ شود.

ماده ۱۰ ـ

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است تمهیدات لازم برای ثبت اطلاعات نوع خودرو، سوخت خودرو، سطح استاندارد آلایندگی در زمان ساخت، تجهیزات خاص پایش (کنترل) آلایندگی نظیر پالایش‌گر(فیلتر)های دوده و کاهنده اکسیدهای نیتروژن و نصب تجهیزات جدید پایش (کنترل) آلایندگی (رتروفیت) را براساس اعلام سازمان به نحوی اعمال کند که اطلاعات مذکور در سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) قابل دسترسی باشد.

ماده ۱۱ ـ

شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند.
تبصره ـ پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به اعمال محدودیت‌های قانونی تردد موتورسیکلتهای بنزینی فرسوده از جمله ماده (۸) قانون و ماده (۱۸) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ـ مصوب۱۳۸۹ ـ اقدام کند.

ماده ۱۲ ـ

تولیدکنندگان و واردکنندگان موتورسیکلت از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه موظفند ده درصد (۱۰%) سبد محصولات هر دوره سه ماهه خود را بر مبنای تعداد تولید، به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند و در صورت عدم امکان، به ازای شمارهگذاری هر دستگاه موتورسیکلت از میزان ده درصد (۱۰%) مذکور، سه دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج کنند.

ماده ۱۳ ـ

صدور مجوز جدید برای شرکت‌های حمل و نقل پیک موتوری منوط به برقی بودن کل ناوگان موتورسیکلت مورد استفاده آنها در شهرهای دارای اولویت است. همچنین تمدید مجوز شرکت‌های حمل و نقل پیک موتوری موجود از ابتدای سال ۱۳۹۹ مشمول حکم این ماده می‌شود.

ماده ۱۴ ـ

دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب۱۳۸۶ـ موظفند تا پایان سال ۱۳۹۷ کلیه ناوگان موتورسیکلت ملکی شهری خود را در شهرهای دارای اولویت به موتورسیکلت برقی تبدیل کنند. وسایل نقلیه امدادی موضوع بند (۱۰۰) ماده (۱) آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۰۸۷۳/ت۲۹۱۶۹هـ مورخ ۱۳۸۴/۴/۸ و اصلاحات بعدی آن از شمول این ماده مستثنی هستند.

ماده ۱۵ ـ

حدود مجاز معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه به تفکیک نوع خودرو، سوخت و تجهیزات کاهنده آلایندگی توسط سازمان و با اخذ نظر از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و کشور تعیین می‌شود.

ماده ۱۶ ـ

وزارت نفت موظف است اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار) بنزین را در کلیه جایگاه‌های سوخترسانی شهری با اولویت کلانشهر و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در قالب طرح شرکتهای توزیع سوخت صاحب نشان (برندینگ) تا پایان سال ۱۳۹۸ تکمیل کند.

ماده ۱۷ ـ

کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در تهران از ابتدای سال ۱۳۹۸ و در دیگر شهرهای دارای اولویت از ابتدای سال ۱۳۹۹، در صورت نیاز به استفاده از وسایل نقلیه نیمه‌سنگین و سنگین اعم از خرید موردی یا خرید در قالب قرارداد پیمانکاری ملزم به استفاده از وسایل نقلیه دیزلی با عمر کمتر از پنج سال، دیزلی دارای پالایشگر(فیلتر) دوده استاندارد، گازسوز یا برقی هستند.

ماده ۱۸ ـ

سازمان ملی استاندارد ایران موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه نسبت به تدوین استاندارد ملی راهبری و نگهداری ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا شامل همه آلاینده‌های معیار، آزمایشگاه مرجع برای صحتسنجی (کالیبراسیون) گازهای مرجع و تجهیزات مربوط اقدام و مراحل اجباری شدن آن را از طریق شورای‌ عالی استاندارد پیگیری کند.

ماده ۱۹ ـ

سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با همکاری سازمان و سازمان هواشناسی کشور ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه نسبت به تهیه فهرست تجهیزات مورد تأیید برای پایش آلودگی هوا و اطلاعرسانی آن در درگاه اینترنتی سازمان ملی استاندارد ایران اقدام و فهرست مذکور را به صورت سالانه بروزرسانی کند. تأمین هرگونه تجهیزات پایش آلایندگی هوا خارج از فهرست مذکور توسط دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه عمومی یا کمک‌های دولتی استفاده می‌کنند، ممنوع است.

ماده ۲۰ ـ

به منظور هم‌افزایی در بهره‌برداری از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، کلیه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های دارای دستگاه‌های مذکور موظفند ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه امکان دسترسی برخط اطلاعات و خروجیهای دستگاه‌های مذکور را به صورت تعاملات الکترونیکی (وب سرویس) و از طریق شبکه ملی پایش آلودگی هوا فراهم کنند. سازمان موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه شبکه ملی پایش موضوع این ماده را در آن سازمان ایجاد کند. کارگروهی با مسئولیت سازمان و عضویت وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی کشور) و کشور و مسئولیت هماهنگی‌های اجرایی لازم به منظور استفاده بهینه از امکانات موجود در کشور در خصوص موضوع این ماده را برعهده دارد.

ماده ۲۱ ـ

سازمان موظف است اقدامات لازم برای برخط کردن داده‌های آلودگی هوای کل کشور و اطلاعرسانی عمومی از جمله از طریق درگاه اینترنتی را ظرف یک سال انجام دهد.

ماده ۲۲ ـ

وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی موظف است برآورد سالانه تخمین هزینه‌های مستقیم آلودگی هوا در خصوص بیماری‌ها و مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا را به تفکیک آلاینده‌های معیار و شهرهای دارای اولویت کشور منتشر کند.

ماده ۲۳ ـ

وزارت نیرو موظف است تا پایان تیر ماه سال ۱۳۹۸ کلیه نیروگاه‌هایی که در طول سال ۱۳۹۷ به دلیل مصرف سوخت مازوت بیش از سی روز حدود مجاز انتشار آلایندگی را رعایت نکنند، با تأیید سازمان به نصب تجهیزات کاهش نشر آلاینده‌های هوا مجهز کند.

ماده ۲۴ ـ

سازمان موظف است نسبت به تولید سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا در شهرهای دارای اولویت، اقدام و نتیجه را تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۸ به صورت سامانه پویا با قابلیت بروزرسانی ارایه کند.
تبصره ـ سازمان هواشناسی کشور موظف است الگو (مدل)‌های پیش‌بینی آلودگی هوا مبتنی بر استفاده از اطلاعات سامانه سیاهه انتشار موضوع این ماده و اطلاعات ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا را به نحوی تهیه کند که تا شش ماه پس از دریافت سیاهه انتشار امکان ارایه اطلاعات پیش‌بینی آلودگی هوا از طریق الگو (مدل)‌های مذکور به مراجع ذی‌ربط و هشدار و آگاهی‌بخشی عمومی در این خصوص فراهم شود.

ماده ۲۵ ـ

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند تا پایان سال تحصیلی ۱۳۹۸ ـ ۱۳۹۷ حسب مورد و با همکاری سازمان نسبت به ایجاد و ساماندهی رشته‌ها و گرایش‌های مرتبط با آلودگی هوا با هدف تربیت متخصص مورد نیاز در پایش آلودگی هوا و امور مرتبط اقدام کنند.

ماده ۲۶ ـ

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه با همکاری سازمان و سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل اجرایی بهرهگیری کامل از خدمات آزمایشگاههای تخصصی عضو شبکه آزمایشگاههای علمی ایران (شاعا) را برای پایش و ارزیابی کیفیت هوا و منابع انتشار آلودگی هوا به نحوی تدوین کند که نیاز به آزمایشگاههای خارج از کشور در این خصوص برطرف شود.

ماده ۲۷ ـ

مسئولیت نظارت بر اجرای این آیین‌نامه برعهده سازمان بوده و سازمان موظف است گزارش نحوه اجرا و عملکرد این آیین‌نامه را در مقاطع زمانی شش ماهه به دفتر هیأت دولت ارایه کند.

فهرست جایگاه‌های محورهای مواصلاتی اصلی کشور با توزیع سوخت نفت ـ گاز یورو۴ (حداکثر محتوی گوگرد ۵۰ قسمت در میلیون)

ردیف

استان

ناحیه

جایگاه

شناسه جایگاه توزیع

۱

آذربایجان شرقی

بستان‌آباد

جایگاه سعیدآباد

۱۱۰۷

۲

بستان‌آباد

جایگاه ۲ کیانی

۱۱۰۳

۳

بستان‌آباد

جایگاه ۱ بستان‌آباد

۱۱۰۴

۴

بستان‌آباد

جایگاه پیامبر اعظم

۳۵۰

۵

مرکزی

جایگاه کندرود

۱۰۹۳

۶

مرکزی

جایگاه شهریار

۱۱۴۰

۷

جلفا

جایگاه جلفا

۱۱۰۹

۸

شبستر

جایگاه برادران احمدی

۳۶۳۹

۹

اصفهان

اردستان

جایگاه پارسا اردستان

۳۵۱۴

۱۰

مرکزی

جایگاه ۵ شرکتی اصفهان

۲۴۰۱

۱۱

سمیرم

جایگاه پیرمرادیان

۲۴۰۴

۱۲

شاهین‌شهر

جایگاه مورچه خورد

۱۶۴۶

۱۳

شاهین‌شهر

جایگاه آفتاب شاهین‌شهر

۲۸۲۵

۱۴

کاشان

جایگاه قائم خزاق

۱۶۸۱

۱۵

کاشان

جایگاه سرای کویر یک

۲۱۰۸

۱۶

کاشان

جایگاه سرای کویر دو

۲۱۰۵

۱۷

مبارکه

جایگاه علی بن موسی الرضا

۱۵۳۰

۱۸

مبارکه

جایگاه رز آبی

۳۶۱۷

۱۹

مبارکه

جایگاه رسالت کرکوند

۱۵۲۸

۲۰

نائین

جایگاه چنگیزی

۱۴۹۵

۲۱

نجف‌آباد

جایگاه ملکا نجف‌آباد

۲۵۲۵

۲۲

خراسان رضوی

مرکزی

جایگاه عطاملک

۱۲۴۷

۲۳

مرکزی

جایگاه امام رضا داورزن

۱۲۴۳

۲۴

مرکزی

جایگاه پارسا سبزوار

۳۲۹۳

۲۵

نیشابور

جایگاه شیرازپور

۱۹۹۸

۲۶

قوچان

جایگاه کوچک زهی ۴۰۴

۲۰۱۱

۲۷

خواف

جایگاه مدرس

۵۳۲

۲۸

خواف

جایگاه خاتم‌الانبیا

۸۵۳

۲۹

کاشمر

جایگاه ستارگان کویر

۳۳۳۷

۳۰

خوزستان

مرکزی

جایگاه برادران موسوی

۱۶۶۷

۳۱

اندیمشک

جایگاه بنیاد خوزستان

۲۲۳۲

۳۲

بهبهان

جایگاه فرزانه

۱۷۶۵

۳۳

بهبهان

جایگاه امیر حاضر

۲۴۱۷

۳۴

بهبهان

جایگاه فراسوخت

۲۹۱۲

۳۵

دزفول

جایگاه خواجوی

۱۷۱۶

۳۶

ماه‌شهر

جایگاه قدس ماه‌شهر

۱۰۸۹

۳۷

امیدیه

جایگاه سادات

۲۴۵۸

۳۸

ماه‌شهر

جایگاه شهدای بندر امام خمینی

۳۷۹۹

۳۹

زنجان

ابهر

جایگاه معین

۵۸۳

۴۰

ابهر

جایگاه آزاد راه جنوبی قزوین زنجان

۵۸۷

۴۱

ابهر

جایگاه آزاد راه شمالی قزوین زنجان

۲۲۷۳

۴۲

ابهر

جایگاه شهید امینی

۳۵۶۷

۴۳

سمنان

دامغان

جایگاه معلمان

۱۰۷۵

۴۴

دامغان

جایگاه استاد شهریار

۳۶۷۵

۴۵

سمنان

جایگاه مهزیار لاسجرد

۳۹۳۱

۴۶

فارس

آباده

جایگاه تمدن

۶۷۲

۴۷

خرم‌بید

جایگاه مجتمع کولی‌کش

۲۷۸۰

۴۸

جهرم

جایگاه امام رضا

۳۹۳۶

۴۹

شیراز

جایگاه بهمنی کوار

۶۳۶

۵۰

شیراز

جایگاه ساحلی شیراز

۲۴۹۵

۵۱

شیراز

جایگاه یاس ۱۳۳

۳۳۰۹

۵۲

فسا

جایگاه امامزاده اسماعیل

۲۳۷۷

۵۳

کازرون

جایگاه قائمیه

۶۷۹

۵۴

کازرون

جایگاه کنارتخته

۶۸۰

۵۵

مرودشت

جایگاه مجتمع سعادت شهر

۷۰۹

۵۶

نیریز

جایگاه شهرداری مشکان

۲۷۳۳

۵۷

نیریز

جایگاه مجتمع خدمات رفاهی طالبی

۳۵۰۳

۵۸

قزوین

بوئین‌زهرا

جایگاه هجیب قائم

۲۱۹۴

۵۹

مرکزی

جایگاه آزادراه ۱

۲۱۹۹

۶۰

مرکزی

جایگاه نیک شیرین‌سو

۲۲۰۱

۶۱

مرکزی

جایگاه آزادراه ۲

۲۲۰۰

۶۲

مرکزی

جایگاه قدس قزوین

۲۵۳۸

۶۳

قم

مرکزی

جایگاه گل‌افشان فجر

۲۱۱

۶۴

مرکزی

جایگاه البرز قم

۲۰۸

۶۵

کرمان

سیرجان

جایگاه مجتمع خدمات رفاهی زیدآباد سیرجان

۳۳۴۰

۶۶

سیرجان

جایگاه کمال‌آبادی

۳۵۷۸

۶۷

سیرجان

جایگاه پایانه بار سیرجان

۲۴۱۰

۶۸

مرکزی

جایگاه مجتمع اوج

۲۲۸۷

۶۹

مرکزی

جایگاه دیگ رستم

۲۱۸۴

۷۰

کهگیلویه و بویراحمد

مرکزی

جایگاه معصومی

۲۹۸۵

۷۱

لرستان

بروجرد

جایگاه شماره ۲

۲۴۰

۷۲

پلدختر

جایگاه بابازید

۲۶۷

۷۳

الیگودرز

جایگاه چمن گل

۳۷۸۷

۷۴

مرکزی

جایگاه میرزائی

۲۴۸

۷۵

مرکزی

جایگاه مجتمع خرم زال ۱

۳۲۳۳

۷۶

مازندران

آمل

جایگاه مهدویان

۷۷۵

۷۷

آمل

جایگاه هراز

۸۱۷

۷۸

قائمشهر

جایگاه مهمانسرا

۷۷۹

۷۹

مرکزی

جایگاه امیرمحمد

۳۶۱۳

۸۰

نکاء

جایگاه شهمیری نکاء

۲۳۹۷

۸۱

رامسر

جایگاه اردشیر بالابندیان

۳۰۶۸

۸۲

مرکزی

مرکزی

جایگاه باربری طالبی

۲۴۲۲

۸۳

هرمزگان

مرکزی

جایگاه شهید غربا

۹۹۰

۸۴

مرکزی

جایگاه آریا

۲۱۴۶

۸۵

مرکزی

جایگاه مجتمع رفاهی گهگم

۲۴۶۴

۸۶

مرکزی

جایگاه شرکتی شماره ۳

۲۴۲۵

۸۷

مرکزی

جایگاه ایسین

۳۱۷۳

۸۸

جاسک

جایگاه نظام‌پور

۲۳۳۸

۸۹

بندرلنگه

جایگاه حمیران

۲۴۴۳

۹۰

میناب

جایگاه شرکتی میناب

۹۷۴

۹۱

اردکان

جایگاه عقدا

۹۱۳

۹۲

ابرکوه

جایگاه سبحان ابرکوه

۳۵۶۸

۹۳

ابرکوه

جایگاه برادران پرهام

۳۳۹۹

۹۴

یزد

مهریز

جایگاه طباطبایی

۹۳۹

۹۵

مهریز

جایگاه الوند

۹۲۶

۹۶

مرکزی

جایگاه کنارگذر

۹۳۰

۹۷

مرکزی

جایگاه فاطمیه

۹۵۰

۹۸

مرکزی

جایگاه دهقان

۹۴۵

۹۹

اردکان

جایگاه اتحاد میبد

۹۰۵

۱۰۰

آذربایجان غربی

مرکزی

جایگاه قربانی ارومیه

۱۲۹۵

۱۰۱

مرکزی

جایگاه روشن ضمیر

۳۱۷۹

۱۰۲

مرکزی

جایگاه مینایی

۳۶۱۸

۱۰۳

مرکزی

جایگاه ابراهیمی ارومیه

۲۷۹۰

۱۰۴

مرکزی

جایگاه کهریز

۱۲۵۸

۱۰۵

مرکزی

جایگاه زارعی

۱۲۹۹

۱۰۶

ماکو

جایگاه بازرگان

۱۲۶۲

۱۰۷

خوی

جایگاه بهاران

۱۲۷۷

۱۰۸

خوی

جایگاه کریملو

۳۹۰۹

۱۰۹

سلماس

جایگاه تازه شهر سلماس

۱۲۵۷

۱۱۰

سلماس

آبگرم (برادران طالبی جایگاه)

۳۱۸۲

۱۱۱

ماکو

جایگاه پیراحمدی

۱۲۶۱

۱۱۲

ماکو

جایگاه ماکو

۱۲۶۰

۱۱۳

سردشت

جایگاه موسی‌پور

۱۳۲۵

۱۱۴

اردبیل

مرکزی

جایگاه مجتمع خدماتی و رفاهی مولائی

۳۴۰۹

۱۱۵

مرکزی

جایگاه ولیعصر

۳۹۰

۱۱۶

مرکزی

جایگاه سبلان

۳۹۳

۱۱۷

بیله‌سوار

جایگاه بیله‌سوار

۴۱۰

۱۱۸

مشکین‌شهر

جایگاه مجتمع خدماتی رفاهی سحر

۳۰۶۴

۱۱۹

ایلام

مرکزی

جایگاه جوی زر ایوان

۱۰۰۶

۱۲۰

مرکزی

جایگاه تعاونی روستایی صالح‌آباد

۱۰۰۲

۱۲۱

مرکزی

جایگاه صدف

۳۸۸۳

۱۲۲

بوشهر

مرکزی

جایگاه ریحانه گستر جنوب

۲۱۱۲

۱۲۳

مرکزی

جایگاه مینی‌بوس‌داران

۲۴۱۶

۱۲۴

مرکزی

جایگاه لولو خلیج فارس

۲۸۹۹

۱۲۵

دیر

جایگاه آبدان

۱۷۶۶

۱۲۶

گناوه

جایگاه نور افشان

۱۷۷۲

۱۲۷

گناوه

جایگاه بیست و دو بهمن دیلم

۱۷۷۳

۱۲۸

دیر

جایگاه عطار دیر

۳۶۱۴

۱۲۹

مرکزی

جایگاه ثامن

۱۸۴۸

۱۳۰

مرکزی

جایگاه اتحادیه کارکنان دولت

۲۰۹۲

۱۳۱

خراسان جنوبی

طبس

جایگاه سلامی طبس

۳۴۱۸

۱۳۲

قاین

جایگاه ۱۲۱ قاین

۱۸۳۰

۱۳۳

قاین

جایگاه آفریز

۱۸۵۵

۱۳۴

قاین

جایگاه فجر دهشک

۱۸۵۷

۱۳۵

نهبندان

جایگاه بعثت نهبندان

۱۸۶۲

۱۳۶

خراسان شمالی

اسفراین

جایگاه قشمشمی ایرج

۲۰۵۶

۱۳۷

مرکزی

جایگاه فرهادی

۲۲۳۳

۱۳۸

سیستان و بلوچستان

خاش

جایگاه پایانه بار خاش

۳۲۷۲

۱۳۹

مرکزی

جایگاه پایانه بار

۲۴۱۴

۱۴۰

مرکزی

جایگاه پایانه مسافربری

۲۴۱۳

۱۴۱

ایرانشهر

جایگاه وحدت چابهار

۲۱۲۹

۱۴۲

مرکزی

جایگاه ترمینال

۱۷۶۳

۱۴۳

کردستان

بیجار

جایگاه صانعی

۸۸۷

۱۴۴

دهگلان

جایگاه صیدی

۴۰۱۵

۱۴۵

مرکزی

جایگاه کسری

۸۷۹

۱۴۶

مرکزی

جایگاه افق

۲۸۳۸

۱۴۷

مرکزی

جایگاه کامیار

۳۷۹۱

۱۴۸

کرمانشاه

کنگاور

جایگاه راه نجف

۱۳۹۶

۱۴۹

قصرشیرین

جایگاه مجتمع خدماتی رفاهی آوای هیوا

۳۲۱۲

۱۵۰

مرکزی

جایگاه اسکندری

۱۳۵۹

۱۵۱

مرکزی

جایگاه عزیزی صحنه

۱۳۴۰

۱۵۲

گیلان

لاهیجان

جایگاه نخجیری

۱۴۵۳

۱۵۳

آستارا

جایگاه نگاه

۱۴۳۷

۱۵۴

انزلی

جایگاه سرو

۱۴۵۴

۱۵۵

همدان

بهار

جایگاه شهید محمدی

۲۹۲

۱۵۶

اسدآباد

جایگاه مجتمع خدماتی پاسارگاد

۲۳۶۷

۱۵۷

ملایر

جایگاه مجتمع ازندریان

۳۰۱

۱۵۸

نهاوند

جایگاه فیروزان

۲۸۰

۱۵۹

ملایر

جایگاه مجتمع توریستی رفاهی آریان

۲۷۴۲

۱۶۰

مرکزی

جایگاه فدک

۲۵۹۹

۱۶۱

مرکزی

جایگاه آفتاب

۲۶۰۰

۱۶۲

مرکزی

جایگاه پایانه بزرگ همدان

۳۱۱۰

۱۶۳

مرکزی

جایگاه فدک ۲

۳۹۷۹

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 
 

 

 
 

 

 

 

 

 
 

 

 
 

درباره ی عمران بندپی

سوابق تحصیلی : کارشناسی شیمی کاربردی - کارشناسی ارشد شیمی محیط زیست - دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل

مطلب پیشنهادی

‌قانون تمرکز امور صنعت و معدن و تشکیل وزارت صنایع و معادن

‌ماده ۱ – در راستای اصلاح و بهسازی تشکیلات دولت و به منظور فراهم آوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *